جمعه, 10 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۵/۱۱ 
  • تعداد بازدید : 538
  • کد خبر : ۳۲۵۷
برگزاری نشست هم اندیشی هنرمندان حوزه تئاتر، سینما و موسیقی با شهردار قروه

به گزارش روابط عمومی شهرداری، به منظور توجه به هنرمندان و جایگاه آنها در فرهنگ سازی و نشاط اجتماعی شهر، نشست هم اندیشی شهردار قروه با هنرمندان و گروه های هنری حوزه تئاتر، سینما و موسیقی روز پنجشنبه نهم ماه جاری در محل شهرداری برگزار گردید.

در نشست هم اندیشی شهردار قروه با هنرمندان، ابتدا محمد صمدی نویسنده، کارگردان و رییس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان قروه، با قدردانی از تشکیل این جلسه و توجه شهردار به حوزه هنر و فرهنگ شهر، نبود فضای مناسب هنری را مهمترین مشکل هنرمندان قروه دانست و گفت: علیرغم کلنگ‌زنی ساخت پلاتو در سال 97، متاسفانه در این باره هیچ اقدامی نشده است. صمدی افزود: امیدواریم که شهردار محترم بتواند هنرمندان را در زمینه هنر و نمایش خیابانی، با ایده های جدید در سطح شهر حمایت و همکاری نماید تا شاهد تغییراتی در حوزه فرهنگی و هنری شهر باشیم.

 در ادامه نشست، عادل گنجی کارگردان و بازیگر حوزه تئاتر قروه اظهار داشت: ما هنرمندان در خدمت شهردار و شهروندان هستیم و گروههای هنری این آمادگی را دارند که با همکاری شهرداری بتوانند نشاط اجتماعی در شهر ایجاد کنند. گنجی با اشاره بر نقش هما سعادت در سریال پایتخت (که عضو شورای شهر بود و می گفت ما در زمانی که در شورا نبودیم فکر می کردیم مشکلات شهر همه قابل حل است و اکنون که در بدنه مسئولیت شهر هستیم برخی مشکلات وجود دارند که واقعاً قابل حل نیست) ساخت پلاتو را مهم¬ترین دغدغه هنرمندان قروه دانست و گفت انتظار داریم که شهردار نگاه ویژه ای به هنر و هنرمندان داشته باشد.

بهزاد فرمانی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر شهرستان نیز ارتباط هنرمندان و شهرداری را دوسویه توصیف کرد و خواستار حمایت شهرداری برای حضور هنرمندان در جشنواره های استانی و کشوری گردید. وی گفت: تمام هم و غم هنرمندان در نبود مکان مناسب هنری است و عدم توجه متولیان فرهنگی شهر در خصوص جای تاسف است. فرمانی گفت: تاثیرات هنر در فرهنگ شهروندی و نشاط اجتماعی قابل انکار نیست و در صورت همکاری شهردار قطعاً شاهد تغییرات ماندگار در این حوزه خواهیم بود.

در ادامه نشست، موسی هدایتی نویسنده، کارگردان و بازیگر نام آشنای قروه به ایراد صحبتهای خویش پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه پیشرفت فرهنگی شهر قروه متناسب با ساخت و ساز و عمران شهری نیست و اگر این تناسب در چهارچوب قرار نگیرد، به لحاظ فرهنگی شهر دچار مشکلات اساسی خواهد شد. وی با اشاره به مشکلات فرهنگی قروه افزود: ما بیشتر شهرنشین هستیم تا شهروند و لازم است در حوزه فرهنگ سازی کارهای مهمی انجام گیرد.

هدایتی اظهار داشت: صحبتهای زیادی با فرمانداری، اداره ارشاد و شهرداری در خصوص ساخت پلاتو انجام شده است. اما متاسفانه حرکتها در این باره بسیار کند است.  اگر یک مکان فرهنگی در اختیار هنرمندان باشد، تغییرات محسوسی در حوزه فرهنگی و هنری شهر ایجاد خواهد شد و ما می توانیم جشنواره های متعددی را برگزار کنیم. وی افزود: قطعاً شهرداری از هنرمندان انتظاراتی دارد و می تواند با همکاری آنها جشنواره های متعدد خیابانی در جهت نشاط اجتماعی شهروندان ایجاد کند.

هدایتی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که مدیریت جدید شهری بتواند در حوزه هنری و فرهنگی نام نیک از خود به یادگار بگذارد و در این زمینه همکاری‌های لازم را با هنرمندان داشته باشد.

در نشست هم اندیشی شهردار با هنرمندان، یونس صحرارو نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهور قروه در حوزه تئاتر با پرسش اینکه شهرداری در حوزه هنری چه کاری می خواهد انجام دهد؟ گفت: در امر فرهنگ سازی شهری متولیان فرهنگی، مسئول اصلی تبلیغات هستند و اجرای این کار با هنرمندان است. انتظار می‌رود که شهرداری در این خصوص گام موثری بردارد. صحرارو پیشنهاد کرد که در پارک رضوان محل نمایش خیابانی ایجاد گردد تا شهروندان در فرهنگ سازی سهیم باشند. وی مانند همکاران هنری خود، ساخت پلاتو را مشکل اصلی حوزه کاری هنرمندان دانست و اظهار داشت: هنرمندان و شهرداری با همکاری یکدیگر می توانند با طرح های زودبازده تغییرات مهم و یادگاری را به یادگار بگذارند.

کارگردان حوزه تئاتر و سینمای قروه با تاکید بر فرصت‌های فرهنگی شهر قروه گفت: برگزاری جشنواره آیین کشاورزی و زراعت در منطقه قروه، می تواند ایده خوبی برای همکاری شهرداری و هنرمندان و ادارات دیگر در این باره باشد. وی به وعده های بی عمل مسئولین فرهنگی و خستگی هنرمندان از این گونه وعدها اشاره کرد و افزود: امیدواریم که با مدیریت جدید شهری بتوانیم شاهد اقدامات عملگرایانه در حوزه فرهنگی و هنری شهر قروه باشیم.

احمد سنگین آبادی، دیگر هنرمند و بازیگر کمدی و طنز شهر قروه نیز خواستار تعیین میزان بودجه فرهنگی شهر در حوزه امور هنری و فرهنگی شد.

سپس صباح سلطانی نویسنده، کارگردان و بازیگر عرصه تئاتر شهرستان قروه در این نشست گفت: متاسفانه در چند سال اخیر فرهنگ هنری شهر دچار سکوت و سکون شده است و این رکود به دلیل سکوت متولیان فرهنگی شهر می باشد. وی خطاب به شهردار اظهار کرد: انتظار ما این است که بودجه فرهنگی شهر عادلانه هزینه گردد. سلطانی با اشاره به اینکه امکانات و فرصت های هنری در قروه زیاد است، گفت: امیدواریم شهرداری بتواند با همکاری هنرمندان از این امکانات و فرصت ها بهره گیری کند. متاسفانه گاهی شاهد بودیم که به نام فرهنگ و هنر، به هنرمندان نگاه امنیتی می‌شود.

وی گفت شهرداری می تواند به هنرمندان توجه ویژه کند؛ زیرا این توجه برای شهرداری نوعی تبلیغ است و می‌تواند در ایجاد نشاط اجتماعی و رضایت شهروندان موثر باشد. سلطانی در پایان اظهار امیدواری کرد که شهرداری در ایجاد نمایشگاه هنری و فرهنگی در شهر اقدام اساسی انجام دهد.

 پس از اظهار نظر هنرمندان و تبیین مشکلات و راهکارها هنری و فرهنگی، یحیی رستمی عضو شورای شهر قروه نیز در این نشست به پرسش هنرمندان در خصوص حمایت شورا و شهرداری از هنر و هنرمندان پرداخت و گفت: جامعه هنری مانند جامعه ورزشکاران در شهر هستند. آنها با علاقه و عشق در حوزه هنری فعالیت می‌کند تا فرهنگ شهر پویایی و نشاط داشته باشد. رستمی مطالبه‌گری را حق هنرمندان دانست و افزود: حمایت شهرداری از هنرمندان یک وظیفه است و شورای شهر از هنرمندان حمایت می کند. امیدوارم که همکاری شهرداری نیز در این زمینه بیش از گذشته انجام پذیرد.

سپس عباس سنتی شهردار قروه، ضمن قدردانی از حضور هنرمندان در این جلسه و در پاسخ به برخی سئوالات هنرمندان در این نشست از جمله ساخت پلاتو و حمایت های شهرداری از گروههای هنری، گفت: تردیدی نیست که هنرمندان گروه تئاتر و سینمای قروه توانایی ها و استعدادهایی دارند که باید در شکوفایی هنر و فرهنگ شهری از آنها بهره برد. سنتی متولی اصلی حمایت مالی و مادی از هنرمندان و گروه‌های هنری را اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دانست و اظهار داشت: اگر چه متولی اصلی حمایت از هنرمندان شهرداری نیست، اما ما به لحاظ اینکه هنرمندان و گروه‌های هنری را اعتبار فرهنگی شهر و شهروندان می دانیم، به آنها توجه خواهیم کرد و برگزاری این نشست نیز در همین راستا و شنیدن صحبت ها و پیشنهادات هنرمندان شهر در حوره فرهنگی است.

شهردار قروه با تاکید بر اینکه متولی حمایت مالی از هنرمندان اداره ارشاد است، اظهار داشت: بودجه فرهنگی شهرداری به دلیل در اولویت بودن خدمات و عمران شهری دچار محدودیت است و ما در بحث هزینه کرد اعتبارات فرهنگی در جلسات اداری شهرستان مسئله داریم. زیرا بیشتر ادارات یا موسسات دولتی شهرستان که به مناسبت های مختلف برنامه دارند، تبلیغات شهری آن را بر عهده شهرداری قرار می دهند و این مسئله هم میزان بودجه فرهنگی شهر را کاهش می دهد. اما با این وجود، نگاه ما این است که به حوزه هنر و فرهنگ شهری توجه داشته باشیم تا از این طریق نشاط و مسئولیت اجتماعی شهروندان را با همکاری هنرمندان ارتقا دهیم. سنتی افزود: ما اعتقاد داریم که هنرمندان اعتبار فرهنگی شهر هستند و ضروری است که از آنها حمایت کنیم و همکاری داشته باشیم.

شهردار قروه در ادامه صحبتهای خود با هنرمندان حوزه تئاتر و موسیقی، پیشنهاد کرد که هنرمندان در همکاری فرهنگی و هنری با شهرداری تیم مشورتی تشکیل دهند تا با انتقال راهکارها و تعیین مسیر درست در ارتقای فرهنگ سازی و مسئولیت اجتماعی شهروندان برنامه ریزی مناسب صورت پذیرد. وی افزود: در این وضعت کرونایی گروههای موسیقی می توانند در ایجاد اجتماعی شهر موثر واقع شوند. سنتی در پایان سخنان خود، بر آماده کردن زیرساخت های فرهنگی و هنری شهر برای استفاده شهروندان پس از رفع بحران کرونا با همکاری گروه های هنری و موسیقی تاکید کرد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0